Αρκετοί κυνηγοί παραπονιούνται ότι, ενώ έχουν ένα πολύ καλό σκυλί, αυτό τελικά δεν φέρνει το θήραμα. Και είναι αλήθεια ότι όταν ένας σκύλος κυνηγιού δεν επαναφέρει, τότε αφήνει την αίσθηση ότι κάνει μισές δουλειές… Σε αρκετές περιπτώσεις ο κυνηγός έχει την ευκαιρία να δει το θήραμα και να το ανακτήσει μόνος του. Αλλά δεν είναι και λίγες οι στιγμές, π.χ. στο κυνήγι της ορεινής πέρδικας, όπου η διαδικασία εύρεση του θηράματος από τον κυνηγό είναι δύσκολη και πολλές φορές αδύνατη λόγω εδάφους.

Έτσι, λοιπόν, το απόρτ είναι αναγκαία προϋπόθεση για ένα σκύλο κυνηγιού, για να είναι πάντοτε ολοκληρωμένη η όλη διαδικασία η οποία ξεκινά από έρευνα, συνεχίζεται με φέρμα και ντουφεκιά και καταλήγει στην επαναφορά του θηράματος, άρα και την ικανοποίηση του κυνηγού με την κάρπωσή του.

Θα αναφέρουμε εδώ ορισμένα πράγματα πώς μπορούμε με μορφή παιχνιδιού να εμφυσήσουμε στο νεαρό μας φίλο το απόρτ και κάποια για το κατευθυνόμενο απόρτ.

ΒΑΣΙΚΟ ΑΠΟΡΤ

Μάθημα 1ο
Βασική προϋπόθεση για να ξεκινήσουμε την εκμάθηση του απόρτ στο νεαρό μας σκύλο, είναι η γνώση της εντολής «κάτω». Πρέπει απαραίτητα να εκτελεί σε ικανοποιητικό βαθμό τις βασικές εντολές υπακοής. Έτσι ελέγχουμε το σκύλο μας και αρχίζουμε το κυρίως μάθημα.

Μάθημα 2ο
Βάζουμε το σκύλο μας στη θέση «κάτσε» ή «κάτω», τον ερεθίζουμε μ’ ένα μπαλάκι ή ξύλινο αντικείμενο και το πετάμε. Τον αφήνουμε για μερικά δευτερόλεπτα σε αναμονή και του λέμε «πάρ’ το». Μόλις το βάζει στο στόμα του μιλώντας του γλυκά τον παροτρύνουμε να το φέρει. Μόλις το πάρουμε από το στόμα του, του δίνουμε μια λιχουδιά και τον χαϊδεύουμε επαινώντας τον. Έτσι κάθε φορά ο σκύλος συνδυάζει τη λιχουδιά με την επαναφορά και γίνεται ένα ευχάριστο παιχνίδι και για τους δύο. Ύστερα από αρκετές επαναλήψεις θα το φέρνει δίχως παραγγελία μόνο και μόνο για να πάρει τη λιχουδιά.

Μάθημα 3ο
Παρ’ όλα αυτά κάποια στιγμή ο μαθητής μας αρνείται την επαναφορά έστω και αν του προτείνουμε την αγαπημένη του λιχουδιά. Εκεί η παρέμβασή μας θα είναι άμεση. Του περνάμε στο λαιμό το αγκαθωτό περιλαίμιο. Με το ένα χέρι του σφίγγουμε το περιλαίμιο και με το άλλο του βάζουμε στο στόμα του το αντικείμενο που δεν μας έφερε, λέγοντάς του επιτακτικά «πάρ’ το». Αν δεν εκτελέσει, του σφίγγουμε το περιλαίμιο πιο δυνατά και οι μύτες τον τσιμπούν στο λαιμό, τον περπατάμε δύο τρία μέτρα και επαναλαμβάνουμε την εντολή: «πάρ’ το, κάτσε, δώσε».

Με λίγη υπομονή είναι σίγουρο ότι θα αρχίσει να εκτελεί. Ο λόγος που δεν ξεκινούμε με το κατευθυνόμενο απόρτ από την αρχή είναι ένας και μοναδικός.
Αν ο σκύλος μάθει το απόρτ σαν παιχνίδι, είναι σίγουρο ότι στο κυνήγι, αν βρει ένα θήραμα, θα μας το φέρει χαρούμενος, ενώ με το κατευθυνόμενο απόρτ θα εγκαταλείψει το σκοτωμένο ή τραυματισμένο θήραμα.

ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΟ ΑΠΟΡΤ

Πρέπει να προμηθευτούμε ένα ξύλινο αντικείμενο το οποίο μοιάζει με τα βαράκια του κιλού, πριν αρχίσουμε το μάθημα του κατευθυνόμενου απόρτ. Επαναλαμβάνουμε ότι πρέπει να είναι σίγουρο πως ο σκύλος εκτελεί άριστα τις εντολές βασικής υπακοής. Τα μαθήματα που θα αναφέρουμε θα γίνονται οκτώ ημέρες το καθένα και για τρεις φορές την ημέρα. Κάτι που συνεπάγεται πολύ χρόνο, υπομονή, επιμονή και προπαντός μεγάλη ψυχραιμία. Ακόμη δεν θα ξεχνάμε την επιβράβευση με λιχουδιά, χάδια και γλυκά λόγια.

Μάθημα 1ο
Δένουμε το σκύλο και τον βάζουμε στη θέση «κάτσε». Του ανοίγουμε το στόμα και του βάζουμε το ξύλινο αντικείμενο μέσα, λέγοντάς του «πάρ’ το». Κρατάμε το στόμα του κλειστό με το αντικείμενο, λέγοντάς του «κράτα, κράτα». Τον αφήνουμε έτσι περίπου 20 δευτερόλεπτα και μετά παίρνουμε το αντικείμενο δίνοντάς του κάποια λιχουδιά.

Μάθημα 2ο
Ξεκινάμε με επανάληψη δίνοντάς του το ξύλινο αντικείμενο. Αν δεν το πάρει του τσιμπάμε τo αυτί και την ώρα που θα ενοχληθεί και θα φωνάξει του βάζουμε το αντικείμενο στο στόμα και του λέμε «κράτα» για περίπου 45 δευτερόλεπτα. Μετά του λέμε «δώσ’ το». Το επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές, «πάρ’ το, κράτα, δώσ’ το». Σε πέντε μέρες θα εκτελεί άψογα.

Μάθημα 3ο
Δένουμε το σκύλο και του δίνουμε το ξύλινο αντικείμενο. Μόλις το βάλει στο στόμα του, τον περπατάμε στη θέση «δίπλα» με το ξύλινο αντικείμενο στο στόμα για ένα λεπτό. Τον βάζουμε στη θέση «κάτσε» και του λέμε «δώσε» για δύο λεπτά, τρία κ.λπ. Με το τέλος της κάθε άσκησης του δίνουμε μια λιχουδιά.

Μάθημα 4ο
Βάζουμε το σκύλο στη θέση «κάτσε». Αγγίζουμε με ξύλινο αντικείμενο τη μύτη του σκύλου διατάζοντάς τον «εδώ φέρ’ το, εδώ φέρ’ το», χτυπώντας το γόνατό μας. Πρέπει να του δώσουμε να καταλάβει πως το «εδώ» και το «φέρ’ το» είναι δύο παραγγέλματα που τον φέρνουν σε μας. Αν τελικά δεν φέρει το ξύλινο αντικείμενο, ξεκινάμε τα μαθήματα από την αρχή.

Τελικό μάθημα
Όταν ο σκύλος μας εκτελεί άριστα με το ξύλινο αντικείμενο, τότε αρχίζουμε τη διαδικασία με νεκρό θήραμα ή μ’ ένα λαγοτόμαρο γεμισμένο με άχυρο. Σ’ αυτή τη φάση της εκπαίδευσης αρχίζουμε να χρησιμοποιούμε το αγκαθωτό περιλαίμιο, αλλά πάντα με προσοχή και χωρίς νεύρα, διότι θα επιτύχουμε αντίθετα αποτελέσματα.

Δεν πρέπει ποτέ να χτυπάμε το σκύλο μας αν καταστρέψει το θήραμα, διότι δεν καταλαβαίνει την αιτία της ποινής του. Θα επιμείνουμε με ηρεμία στα μαθήματα για να του δώσουμε να καταλάβει ότι μας ευχαριστεί να κουβαλάει και να μας δίνει το νεκρό θήραμα.

Πάνω απ’ όλα υπομονή Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση η εκμάθηση του κατευθυνόμενου απόρτ. Άποψή μας είναι να δώσετε το σκύλο σας σ’ έναν επαγγελματία, γιατί υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να εκνευριστείτε και τ’ αποτελέσματα δεν θα είναι τα επιθυμητά.

Άλλωστε, το κατευθυνόμενο απόρτ απαιτεί περίπου 45 ημέρες σκληρής δουλειάς από τον επαγγελματία για να έχει σίγουρα αποτελέσματα. Σκεφθείτε πόσος χρόνος χρειάζεται και τι κόπο πρέπει εσείς να καταβάλετε.

Του Μάνου Καραντώνη, εκπαιδευτή κυνηγετικών σκύλων
Aναδημοσίευση από το ένθετο κυνήγι Απογευματινής