Η ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΟΥΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΚΥΛΩΝ ΣΕ ΟΧΗΜΑΤΑ, ΕΜΠΙΠΤΕΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 32 ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Πάρα πολλές φορές έχει τεθεί μεταξύ των συζητήσεων ζήτημα για την νομιμότητα των κουτιών μεταφοράς των κυνηγετικών μας σκύλων με πολλούς συναδέλφους να έχουν την απορία μήπως πληρώσουν… κάποιο τσουχτερό πρόστιμο ή τους ασκηθεί ποινική δίωξη από την Τροχαία.
Το ζήτημα αυτό της εξοχής των κουτιών μεταφοράς των κυνηγετικών σκύλων πρέπει να διερευνηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γενικότερα του Νόμου, ώστε να δούμε σε ποια διάταξη αυτό απαγορεύεται και κάτω από ποιες προϋποθέσεις, ή αν απαγορεύεται εντελώς και ποιες είναι οι προβλεπόμενες ποινές, ώστε να λάβουμε τα μέτρα μας και να μην βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες συνέπειες.

 

Το συγκεκριμένο ζήτημα εμπίπτει στο άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γίνεται αναφορά στην φόρτωση των οχημάτων. Τα κυνηγετικά κουτιά θεωρούνται εξέχοντα μεταφερόμενα φορτία.
Το άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που μας ενδιαφέρει άμεσα αναφέρει τα εξής:
1. Το μεικτό βάρος οχήματος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του.
2. Το φορτίο του οχήματος πρέπει να τακτοποιείται και να στοιβάζεται κατά τρόπο ώστε:
α. Να μην εκτίθενται σε κίνδυνο πρόσωπα και να μην προκαλούνται ζημιές από διαρροή ή πτώση αυτού στην οδό.
β. Να μην περιορίζεται ή παρεμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εμποδίζεται η οδήγηση του οχήματος και να μην μειώνεται η σταθερότητα αυτού.
γ. Να μην προκαλούν θόρυβο ή σκόνη ή άλλες ενοχλήσεις , οι οποίες μπορούν να αποφευχθούν.
δ. Να μην καλύπτονται οι φανοί, συμπεριλαμβανομένων και των φανών στάθμευσης και πορείας, τα αντανακλαστικά στοιχεία, οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας και το διακριτικό σήμα της χώρας απογραφής του οχήματος, ως και τα σήματα που δίνονται με το χέρι, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.
3. Τα εξαρτήματα, ως καλώδια, σχοινιά, αλυσίδες, καλύμματα, κ.λ.π. που χρησιμοποιούνται για εξασφάλιση ή προστασία του φορτίου πρέπει να σφίγγονται και να στερεώνονται καλά. Ιδιαιτέρως τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για την προστασία του φορτίου πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις της προηγούμενης παραγράφου.
Η φόρτωση των φορτηγών αυτοκινήτων διέπεται από τις ειδικές περί αυτών διατάξεις του ν. 3446/2006.
4. Το φορτίο  απαγορεύεται να προεξέχει από το πίσω τμήμα του οχήματος περισσότερο από 30% του μήκους του αμαξώματος. Ειδικά, στα μοτοποδήλατα, μοτοσυκλέτες και τρίτροχα οχήματα, το φορτίο απαγορεύεται να προεξέχει περισσότερο από 0,40 μ. από τις πλευρές τους, υπολογιζόμενου από το εξωτερικό άκρο του εμπρόσθιου πλευρικού φανού του οχήματος, ή του μπρος ή πίσω ακραίου σημείου αυτών. Προκειμένου για ειδική μεταφορά αντικειμένων που προεξέχουν από το πίσω τμήμα των αυτοκινήτων οχημάτων πέραν του 30% του μήκους του αμαξώματος, απαιτείται προηγούμενη άδεια της κατά τόπων αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας.
5. Τα προεξέχοντα φορτία από τα εμπρός ή πίσω τμήμα ή τις πλευρές του οχήματος, αν αυτό επιτρέπεται, πρέπει να επισημαίνονται με σταθερή προσαρμοσμένη πινακίδα, διαστάσεων τουλάχιστον 0,50 Χ 0,50μ. λευκού χρώματος, με διαγώνιες ερυθρές λωρίδες, κατασκευασμένη από υλικό υψηλής  αντανακλαστικότητας και τοποθετημένη με το πάνω άκρο, όχι πιο ψηλά από 1,60 μ. και το κάτω άκρο όχι πιο χαμηλά από 0,40 μ. από το οδόστρωμα, όταν δεν μπορούν την προεξοχή να αντιληφθούν οδηγοί των άλλων οχημάτων. Κατά τη νύχτα, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 1. του άρθρου 2 του παρόντος Κώδικα, για την επισήμανση αυτή πρέπει να χρησιμοποιείται λευκό φως και λευκό αντανακλαστικό στοιχείο μπροστά, ερυθρό δε φως και ερυθρό αντανακλαστικό στοιχείο πίσω.
6. Ειδικότερα προκειμένου για μηχανοκίνητα οχήματα και αν αυτό επιτρέπεται:
α. Τα προεξέχοντα φορτία περισσότερα από ένα (1) μέτρο πέραν του μπρος ή πίσω τμήματος του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται οπωσδήποτε.
β. Τα φορτία τα οποία προεξέχουν κατά πλάτος περισσότερο από 0,40 μ. από το εξωτερικό άκρο του εμπρός φανού ή του πίσω ερυθρού φανού του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται τη νύκτα.
7. Η μεταφορά αντικειμένων που σύρονται στο έδαφος επιτρέπεται μόνον εφόσον αυτά δεν φθείρουν το οδόστρωμα και δεν δημιουργούν κίνδυνο για τους χρήστες της οδού και ύστερα από ειδική άδεια της αρμόδιας κατά τόπον Τεχνικής Υπηρεσίας.
8. Ο κάτοχος ή ο οδηγός , που κυκλοφορεί όχημα με υπέρβαση  του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους  του ή επικίνδυνα φορτωμένο , κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00)ευρώ. Σε περίπτωση επικίνδυνης φόρτωσης, κατά παράβαση του παρόντος άρθρου, επιβάλλεται και ακινητοποίηση του οχήματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 46 του παρόντος Κώδικα.
Αυτός που παραβαίνει τις λοιπές διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα(80,00)ευρώ.
Για τις σχετικές παραβάσεις που αφορούν φορτηγά οχήματα έχουν εφαρμογή οι ειδικές περί αυτών διατάξεις του ν. 3446/2006.
Επειδή πολλοί συνάδελφοι θεωρούν τα εξέχοντα κουτιά μεταφοράς παράνομα, αν ακολουθήσουν αυτές τις οδηγίες που επιβάλλει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεν θα έχουν πρόβλημα. Σημειώνεται εδώ ότι δεν απαιτείται ειδική άδεια από κάποια Υπηρεσία για το εξέχον κουτί μεταφοράς των αγαπημένων μας τετράποδων. Αρκεί κάθε μεταφορά μας να είναι πάνω απ’ όλα ασφαλής για εμάς, για τους τρίτους αλλά και για τους σκύλους μας.